zaterdag 18 april 2009

weer een dag

Zo ik ben net terug van Arno. Heb net een heerlijke warme hap gegeten, door een vriendin klaargemaakt. Fijn.
Het gaat nog steeds vooruit met Arno. Hij heeft op de lopende band gelopen!
Vannacht heeft hij zuurstof opgedaan, omdat zijn saturatie daalde door de morfine. Deze heeft hij de hele dag opgehouden, het was niet nodig, maar hij heeft gewoon nog niet de zekerheid dat hij zonder kan. Morgen zou hij proberen er een groot deel van de dag af te zijn.
Hij had de laagste dosis morfine vandaag. De darmen van een CF-fer geven veel problemen en na een operatie moeten ze (waarschijnlijk bij iedereen hoor) weer letterlijk op gang gezet worden. Nu is het vechten om niet verstopt te raken en morfine veroorzaakt verstopping.
Maar vanavond kwam er verscheurende pijn op bij zijn rechterschouder. Het kwam op als poepen laten we maar zeggen :-)
Hij gaf de pijn een cijfer 9 (als het van 1 tot 10 gaat). Hij kon niet eens een shirtje verdragen op die plek. Het bleek een zenuwpijn te zijn. Hij krijgt nu een grote dosis en heeft een apparaatje waar hij op mag drukken voor een extra shot. Hij was zo opgelucht dat we zelfs lol hadden met de verpleegster erbij. Ze stelde hem gerust en vond echt dat het goed gaat met hem.
Dr de Graaf was nog langs en Arno vertelde dat hij een ontsteking voelde zitten bovenin zijn rechterlong, hij moest ook steeds ophoesten maar kan het nog niet goed uithoesten. En komt vieze zooi en bloed uit, maar dat komt door de ingreep.
Zegt de dr: 'Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat er een hele kleine ontsteking in de longen zat, maar ik wilde ze daardoor niet afwijzen". Hehehehe, nu moet Arno een ontstekinkje van zijn donorlong wegwerken. Dat was wel grappig. Nu begreep hij ook waarom hij die antibiotica kreeg waar hij al 10 jaar resistent voor is. Deze longen niet natuurlijk. Krijgt Arno wel voor elkaar hoor, het gaat goed.
Elke keer als ik 'juich' en blij ben, moet ik indammen van hem. 'Ik moest maar in de auto gaan zingen' dan. Maar hij had een temperatuur van 36.7 !!! Dit is al 3 jaar MET paracetomol niet meer geweest, altijd boven de 37.
We proberen het langzaam te doen, maar we gaan toe naar een goede tijd daar zijn we van overtuigd.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Regina.

    Jeetje, wat goed dat hij even op de loopband is geweest! Ongelooflijk, he zo snel.
    Wel balen van de kleine ontsteking en vooral de pijn die hij ervan heeft! Gelukkig helpt de pomp. Heel veel sterkte, hopelijk blijvende stijgende lijn!
    Liefs Mariska.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige mensen vinden Kerst het mooiste en gezelligste feest van het jaar, zelf ben ik meer een Oud en Nieuw-mens maar ik kan me levendig indenken dat het voor jullie nu Pasen is wat in gaat als HET FEEST van het jaar.
    Ongelooflijk hoe snel het allemaal gaat, ondanks de pijn en de ontsteking al op de lopende band, het is haast niet te bevatten. Arno is een kei.

    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen